Kilka lat temu przeprowadziliśmy badania celów biznesowych w grupie menadżerów około 300 firm. Badania pokazały, że ponad 80% z nich nie określa celów związanych z organizacją nowego, przeprowadzką, czy rewitalizacją obecnego biura.
Cele biznesowe w kontekście aranżacji biura to korzyści jakie chce osiągnąć pracodawca dzięki tej zmianie i tym samym jak może to wspierać biznes. A może!
Zazwyczaj są to: zorganizowanie cool&trendy miejsca pracy, poprawa komfortu pracy, wzmocnienie wizerunku firmy w oczach pracowników, poprawienie komunikacji wśród zespołu, spowodowanie wzrostu efektywności, wzmocnienie wizerunku w oczach kontrahentów, rozpoznawalność marki na rynku.
Często spotykam się z pytaniem o zasady jakich należy przestrzegać?
Oto moje wskazówki.
5 przykazań dla menedżerów:
- Wyznaczyć te cele! powiedzieć o nich głośno i pamiętać o nich podczas całego procesu. Jeśli mamy wątpliwości czy trudności w podjęciu jakiejkolwiek decyzji, to odwołać się do nich. Na przykład poprawa pracy na open space, poprzez wprowadzenie rozwiązań akustycznych.
- Wyznaczyć osoby! odpowiedzialne za koordynację prac i pozyskać ambasadorów zmiany, którzy będą identyfikować się z celami i szukać pomysłów na ich realizację. Dobrze w tej roli sprawdzają się przedstawiciele różnych działów, wtedy nie pominiemy interesów i potrzeb wynikających z różnych zadań w pracy.
- Zrealizować! przekazać swoją wizję i przelać ją na papier. Ze względu na efekty najlepiej zrobić to rękoma wyspecjalizowanej firmy. Oddanie tego profesjonalistom pomaga uniknąć wielu błędów oraz wzmocnić korzyści.
- Wdrożyć w życie! wypracować komunikację, zasady, jak pracownicy mogą korzystać z danej przestrzeni, co i gdzie można, a czego nie. Świetnym przykładem jest to, że nie odgrzewamy bigosu i ryby.
Sprawdzić!
Jak to działa czyli przeprowadzić ewaluację, po 3-6 miesiącach, warto przeprowadzić ankietę wśród pracowników. Co badamy:
- Efekty miękkie, czyli poczucie pracowników, zadowolenie, wrażenie, duma, rozczarowanie;
- Efekty twarde, czy kosztowna powierzchnia jest wykorzystywana, jakie jest obłożenie pomieszczeń, w jakim stopniu jak wykorzystywane są poszczególne strefy.
Jestem przekonana, że realizacja celów biznesowych, rozwiązywanie lub minimalizowanie problemów czy podejmowanie wyzwań to również priorytety biznesowe.
Aranżacja biura, nie ma przeszkadzać w pracy, ma wspomagać w realizacji tych indywidualnych priorytetów.
Cele biznesowe to podstawa. Priorytety to rozwój firmy, praca z pasją, z misją, satysfakcja z zarabiania w poczuciu etyki biznesowej. Według mnie, zrobimy to dzięki naszym, najlepszym talentom czyli zadowolonym , zaangażowanym, biorącym odpowiedzialność za procesy, za rozwój, za innowacje pracownikom. Przecież wszyscy kiedy czujemy się szczęśliwi dajemy z siebie więcej.
Co o tym myślisz?