Tworzenie projektu jest złożonym procesem, a jego zakres i poszczególne elementy zależą od wielu czynników, np. na jakim etapie prac rozpoczynamy współpracę z Klientem, jaki jest cel projektu i zmian, które mają zajść, jakie są terminy realizacji, na ile możemy ingerować we wnętrze i przestrzeń, a na ile te zmiany mają być „powierzchowne” itp. Niezależnie jednak od powyższych dobry projekt powinien składać się z podstawowych etapów, kroków mniej lub bardziej rozwiniętych, ale niezbędnych do stworzenia dobrego „produktu” finalnego.
Pierwszym i niezbędnym warunkiem stworzenia dobrego projektu, oferty itd. jest współpraca z Klientem, która w poszczególnych etapach procesu może być bardziej lub mniej intensywna, ale konieczna. To dzięki niej obydwie strony mają wpływ na kształt poszczególnych elementów projektu, a co za tym idzie, powstaje projekt zindywidualizowany, dopasowany na miarę Użytkownika/Właściciela.
Zacznijmy od początku!
/etap 1/ CELE BIZNESOWE
Rearanżacja przestrzeni biura ma odpowiadać na konkretne potrzeby Klienta, ale przede wszystkim musi być odpowiedzią na pytanie, co poprzez tą zmianę Klient chce osiągnąć. Jakie są jego cele biznesowe? Pytanie w tym momencie może dziwne, ale istotne, bo to dzięki wyznaczeniu konkretnych priorytetów biznesowych danej organizacji budujemy fundament projektu, do którego będziemy odnosić się w dalszych etapach procesu. Bez wyznaczenia kierunku i efektów, jakie chcemy uzyskać, projekt może dryfować w różnych kierunkach – niekoniecznie w tym, na którym nam ostatecznie zależy.
Kreując przestrzeń i wizerunek bierzemy pod uwagę obrane cele, które mają być osiągnięte poprzez zaproponowane zmiany.
/etap 2/ BADANIA I ANALIZY
Następnym krokiem jest przeprowadzenie z Klientem oraz wyznaczonymi osobami w firmie (np. przedstawicielami poszczególnych działów) briefu funkcjonalnego. Polega on na wnikliwym wywiadzie dotyczącym omawianej organizacji i jej działów oraz mając na uwadze trzy aspekty: ludzi, przestrzeń (strefę), w której pracują i konkretne czynności, które wykonują.
Na tym etapie dokonujemy również analizy tożsamości marki i szeroko rozumianego wizerunku firmy – tzw. brief wizerunkowy.
Poznając bliżej środowisko, sposób pracy oraz analizując poszczególne zależności i potrzeby, jesteśmy w stanie stworzyć obraz biura idealnego dla naszego Klienta.
/etap 3/ PROJEKT
Na podstawie zebranych danych, informacji i przeprowadzonych obserwacji w firmie Klienta, dział projektowy może przystąpić do przygotowania tak oczekiwanego przez wszystkich projektu.
Aranżując przestrzeń, rozpoczynany od tworzenia projektu funkcjonalnego biura, który zawiera podział powierzchni na poszczególne strefy i pomieszczenia oraz rozmieszczenie stanowisk pracy.
Następnym krokiem jest przygotowanie koncepcji wystroju wnętrza. Ta część projektu jest najbardziej kreatywna i tu w zależności od założeń projektowych i wyznaczonych na początku przez Klienta celów biznesowych (zwłaszcza tych związanych z wizerunkiem firmy), możemy pozwolić sobie na mniejsze lub większe „szaleństwa” związane z wystrojem. Na tym etapie projektu nie obędzie się bez ścisłej współpracy z Klientem, dotyczącej doboru kolorystyki i motywu przewodniego oraz akceptacji pomysłów na rozmieszczenie i aranżację poszczególnych stref, rodzaju i koloru mebli itp. Projektant na tym etapie pełni rolę doradczą nadając całości projektu spójności i charakteru, ale to Klient podejmuje ostateczną decyzję.
Po zakończeniu etapu projektowania, i akceptacji koncepcji możemy przechodzić do realizacji projektu.
/etap 4/ EFEKT PROJEKTU
Otrzymujemy biuro odpowiadające potrzebom Klienta oraz jego celom biznesowym.
Uwzględniając przestrzeń, która tworzy Wasze biuro, ludzi, którzy wykonują w niej pracę tworzącą procesy, projektujemy odpowiednią przestrzeń do pracy, uzyskując efekty ściśle powiązane z biznesem, wydajnością, satysfakcją i wizerunkiem.
Co o tym myślisz?