IDEALNE BIURO Blog o wnętrzach do pracy. Dzięki eksperckiej wiedzy o oddziaływaniu przestrzeni na człowieka, wiemy jak stworzyć nowoczesne i przyjazne biuro, w którym pracownicy będą realizować swój prawdziwy potencjał i podnosić swoją efektywność.

Praca w domu
03 września, 2020
4 lata temu
497 wyświetleń

Jak przygotować przestrzeń do pracy w domu? Praca w domu. Wypowiedź ekspercka Diana Pakulska – Okraska  Epidemia koronawirusa zmieniła miejsca naszej pracy. Dosłownie z dnia na dzień z pracy w przestrzeniach biurowych przenieśliśmy się do pracy w naszych domach.

Praca w domu, praca zdalna może być dobrym i wygodnym rozwiązaniem. Może również przysporzyć nam wiele szkody, poprzez nieprawidłowe miejsce i sposób w jaki pracujemy. Warto się przygotować, aby zadbać o swoje miejsce pracy, żeby nasza praca była dobrze zrealizowana oraz nie szkodziła naszemu ciału. 

PRZESTRZEŃ

Zadbajmy o przestrzeń w jakiej pracujemy. Zaplanujemy sobie i wygospodarujmy z naszych mieszkań odrobinę miejsca, gdzie będziemy mogli pracować w pozycji siedzącej. Z opuszczonymi nogami, które są postawione na podłodze. Podpartymi łokciami, aby nie obciążać barków i ramion. Wygodnym krzesłem, które przynajmniej w minimalny sposób pozwala nam oprzeć się. Chodzi o to, aby choć na chwilę odciążyć nasz kręgosłup. Kanapa, łóżko choć wygodne i przyjemne, to bardzo niszczące dla naszego ciała podczas długiej pracy.

W naszych domach, na szybko przystosowanych do pracy zdalnej, nie ma tak dobrych i komfortowych warunków ergonomii pracy. Tak jak jest, w pieczołowicie zaprojektowanym i przemyślanym biurze. Zadbajmy, aby przestrzeń w której pracujemy, w jak największym, możliwym stopniu chroniła nasze ciało.

Uporządkujmy miejsce, gdzie będziemy pracować. Biurko, stół tak, aby zabrać elementy, które na ten moment, nie są nam potrzebne. Takie jak: zabawki dzieci, nasze ulubione książki, kosmetyki i inne przedmioty. One nic nie mają wspólnego z naszą pracą biurową.

ŚRODOWISKO

Projektując przestrzenie biurowe, architekci oraz projektanci instalacji budynkowych mają obowiązek przestrzegać przepisów zawartych w Prawie Budowlanym, Europejskich i Polskich Normach oraz kierowania się dobrymi praktykami. Przepisy te dotyczą wielu aspektów: bezpieczeństwa osób pracujących w biurach, ilość powietrza w przestrzeniach biurowych, stopnia wilgotności tego powietrza. Nawet natężenia oświetlenia w miejscu pracy.

MIESZKANIA

Projektując nasze mieszkania, domy tego obowiązku już nie ma. Szczególnie, jeśli w założeniach projektowych, nie ma z góry wyznaczonego i przygotowanego miejsca do pracy: gabinetu czy domowego biura.

Zadbajmy o spełnienie przynajmniej niektórych wymagań, jakie stawia się przestrzeni biurowej. Warto, aby nasz organizm mógł, przynajmniej w jakimś stopniu, pracować w warunkach dostosowanych do pracy, takiej jak wykonujemy w biurach naszych firm.

WENTYLACJA

W większości naszych domów nie ma wentylacji mechanicznej, lecz jedynie grawitacyjna. To taka, w której powietrze bez udziału jakiegokolwiek napędu porusza się w sposób naturalny. Podczas intensywnej pracy umysłowej nasze ciało potrzebuje dostępu do świeżego powietrza.

Najprostszym sposobem, który w zupełności wystarczy to jest przewietrzyć pomieszczenieTrzy, czasem cztery razy dziennie, krótkiego, lecz intensywnego wietrzenia, pomoże dostarczyć odpowiednią ilość powietrza, które pomoże nam w naszej pracy w domu.

OŚWIETLENIE

Kolejnym elementem kształtującym, sprzyjające podczas pracy w domu, środowisko jest dobre oświetlenie. Od dłuższego czasu możemy na nasze smartfony ściągnąć darmową aplikację, która pozwoli nam zdiagnozować czy natężenie oświetlenia, w miejscu w którym pracujemy, jest odpowiednie.

Natężenie oświetlenia to parametr, który mówi jaka ilość światła pada na powierzchnię, przy której pracujemy. A jej wartości liczbowe są zależne od ilości światła, które potrzebujemy, aby nasze oczy pracowały w najkorzystniejszych warunkach.

W miejscu w którym wykonujemy naszą pracę, na biurku, na stole wystarczy zmierzyć kilka punktów i wyznaczyć wartość średnią. Jeśli wartość średnia jest większa niż 500 lux, to warunki są wystarczające. Na pewno nie idealne. Bo aby tak były, to również pod rozważania należy przyjąć źródło światła, temperatura barwową, parametr olśnienia. Natomiast, w tak trudnej sytuacji, wystarczy, że zadbamy o jeden parametr normalizacyjny: natężenie oświetlenia.

Pisząc o oświetleniu warto jest wspomnieć o kontraście świetlnym. Często tworzymy go w naszych mieszkaniach, aby budować klimat, atmosferę i sprzyjać naszemu relaksowi. W miejscu pracy, szczególnie tym, gdzie rzeczywiście wykonujemy nasze czynności zawodowe, powinno się unikać dużych kontrastów światła. Nasze oczy w takich warunkach bardzo szybko się męczą. Mięśnie oka muszą reagować, raz na dużą ilość światła, innym razem wręcz na ciemność.

PRODUKTYWNOŚĆ

To przede wszystkim umiejętność skupienia się na zadaniu, umiejętność planowania i realizowania, jak i koncentracja. To jest maksymalnie trudne, z dnia na dzień zmienić swoje miejsce pracy.

Tym bardziej, jeśli do tej pory tak jednoznacznie stawiana była granica: „pracuję tylko wtedy, jak jestem w firmie przy biurku, a w domu to tylko odpoczywam, to tylko czas dla rodziny i przyjaciół”. Liczba skojarzeń, jakie są niesprzyjające pracy przy jadalnianym stole, może być bardzo duża. Tym bardziej warto zadbać, aby w miejscu w którym pracujemy mieć więcej przedmiotów, które nam przypominają nasze miejsce pracy.

ZADANIA

To bardzo ważne, aby skupić się na zadaniu, wykonać je jak najlepiej, w jak najkrótszym czasie, korzystając z możliwości jakie daje nam sytuacja.

Trudno mówić o produktywności, nie wspominając o planowaniu swojej pracy. Metod planowania jest wiele. Wiele książek zostało napisanych: „co należy robić najpierw aby dobrze planować”. Jeśli do tej pory nie masz swojej techniki planowania, to po prostu skup się na tym, co jest najważniejsze.

Zapisz to na kartce, może być w punktach. Określ, ile czasu możesz poświęcić temu zadaniu, bazując na swoim dotychczasowym doświadczeniuA następnie używając liczb (od 10 do 1) wyznacz priorytety. Najważniejsze to 10, najmniej ważne to 1 i uszereguj swoje zadania.

Taka lista pozwoli Ci, skupić się i skoncentrować na realizacji zadań, szczególnie kiedy określone są w czasie.

EFEKTYWNOŚĆ

W wielu zawodach praca zdalna to już dzisiaj naturalność. Większość zadań wykonywanych w biurze firmy jest wykonywana zdalnie, bo jednak do większości pracy wykorzystujemy komputery, łącze internetowe. Komunikację osobistą zamieniliśmy na e-mailową lub intranetową.

Najtrudniejszym momentem to jest przystosowanie się do swoich zadań zawodowych w miejscu, które do tej pory było naszym miejscem relaksu, miejscem odpoczynku. Aby zadbać o efektywność naszej pracy, przede wszystkim zadbajmy, aby miejsce w domu, jak to możliwe, przypominało miejsce w biurze.

Wielka prośba do pracodawców. Wyposażając pracownika w narzędzia do pracy zdalnej, tak jak: komputer, telefon, lepsze łącze internetowe, aby mógł pracować w domu. Daj mu również krzesło biurowe, aby dbał o swoje ciało w trakcie pracy w domu!

Dbajmy o siebie wzajemnie, bądźmy solidarni i odpowiedzialni społecznie!

Autor: Diana Pakulska – Okraska – pomaga tworzyć Przestrzeń Przyjazną Pracy projektując instalacje budynkowe w przestrzeniach biurowych. Inżynier, Dyrektor ds. Kluczowych Klientów, Project Manager, certyfikowany Trener i Mentor. Od 2011 roku zarządza firmą ECLIPSE Projekt, z którą zrealizowała projekty instalacji elektrycznych, teletechnicznych i sanitarnych na łączną wartość 400 tys. m2 powierzchni biurowej. Przy współpracy z co najmniej 300 firmami i międzynarodowymi koncernami. Właścicielka marki Przestrzeń Przyjazna Pracy. Jej misją jest dawanie wiedzy architektom, przedsiębiorcom, najemcom do tworzenia dobrych miejsc pracy, poprzez realizację wywiadów ze specjalistami z dziedziny aranżacji biurowych, emitowanych na kanale YouTube. Pasją Diany jest zarządzanie ludźmi przez mentoring i pomaganie w realizacji ich celów zawodowych, tak, aby uzyskiwali jak najlepszą efektywność pracy i dużą skuteczność.

Co o tym myślisz?

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

STWÓRZ Z NAMI SWOJE IDEALNE BIUROUmów się z naszym doradcą lub/i projektantem

Umów się na wstępną analizę.
Już podczas pierwszej rozmowy dowiesz się, jak możemy Cię
wesprzeć w zaprojektowaniu, w zmianie lub reorganizacji biura.

Zadzwoń teraz

Na numer
+48 662 268 214

Napisz do nas mail

Na adres biuro@helikon.pl
skontaktujemy się z Tobą

Umów się na konsultację ze specjalistą

Wybierz dogodny
dla Ciebie termin